Skip navigation

Proizvodnja goriva iz biljnih kultura mogla bi biti dobra za planet – nakon nekoliko ključnih otkrića.

Pobijedivši u svojem sjajnom, crno-narančastom bolidu indy sa 670 konjskih snaga na ovogodišnjoj utrci Indianapolis 500, Dario Franchitti, vatreni Škot, ispisao je neobičnu stranicu u povijesti sporta. Postao je prvi vozač koji je tu legendarnu utrku dobio vozeći na čistom etanolu – visokooktanskom piću za koje poljoprivrednici i političari vjeruju da će zamijeniti benzin kao omiljeno motorno gorivo.

8941766.jpgPovratak indyja žestici još je jedna potvrda sumanute jurnjave prema biogorivima, zamjenama za benzin i dizelsko gorivo proizvedenima iz kultura poput kukuruza, soje, šećerne trske. Zagovornici navode kako takvo obnovljivo gorivo može potaknuti posrnula ruralna gospodarstva, prekinuti ovisnost o proizvođačima fosilnih goriva i, što je najvažnije, uvelike smanjiti rastuću emisiju ugljikova dioksida. Za razliku od drevnog ugljika koji oslobađaju fosilna goriva mijenjajući iz minute u minute stanje Zemljina termostata, ugljik u biogorivima dolazi iz atmosfere, odakle ga biljke uzimaju tijekom rasta. Teorijski, izgaranje rezervoara etanola moglo bi čak i vožnju bolida učiniti neutralnom u pogledu oslobađanja ugljika.

Ključne su riječi “moglo bi”. Biogoriva čine mnogo za neke poljodjelce i poljoprivredne divove, ali malo za okoliš. Kukuruz zahtijeva velike količine herbicida i dušičnih gnojiva te može uzrokovati veće smanjenje kakvoće tla nego bilo koja druga kultura. Također, proizvodnja kukuruznog etanola troši gotovo toliko fosilnih goriva koliko etanol zamjenjuje. Biodizel iz soje tek je neznatno bolji. Zaštitari okoliša također strahuju i da bi podizanje cijena obiju kultura moglo potaknuti poljodjelce da počnu iskorištavati zemljišta trenutačno prepuštena zaštiti i očuvanju životinjskog svijeta. To bi pak možda oslobodilo još više ugljika inače vezanog u tlu na ugaru. Tako je i Komisija UN-a za održivi razvoj u srpnju ove godine upozorila da uporaba tla te opskrba hranom i vodom ne smiju biti ugroženi proizvodnjom biogoriva, bez obzira na njihove prednosti. Ne smiju biti ugroženi bioraznolikost i raznovrstan gospodarski rast, što osobito prijeti nerazvijenim zemljama.

No cijene kukuruza već su dosegle visine kakve nisu postizale desetljećima. Tako su u SAD-u poljoprivrednici zasijali najveće količine te žitarice nakon Drugoga svjetskog rata. Oko petine uroda bit će prerađeno u etanol – više nego dvostruko u odnosu na količinu od prije samo pet godina. No žeđ za gorivom američkih ljubitelja terenaca tolika je da bi i cijeli urod kukuruza i soje prerađen u biogoriva nadomjestio tek dvanaest posto benzina i bijednih šest posto dizelskoga goriva. A zbog toga bi se istodobno s trpeza nestajali junetina, svinjetina i piletina uzgajani na kukuruzu i soji, da o kukuruznim pahuljicama i ne govorimo.

Ipak, mogućnost energetskih kultura uzgojenih na vlastitom tlu toliko je zavodljiva da se ne može zanemariti, poglavito kad se sagleda primjer Brazila. Prije 30 godina ta je zemlja pokrenula žurni program zamjene benzina etanolom iz šećerne trske, a prošle je godine obznanila da je zahvaljujući etanolu i porastu domaće proizvodnje nafte prestala ovisiti o uvoznoj nafti.

Brazil, apsolutnog svjetskog lidera u proizvodnji etanola, slijede SAD, Kina te na četvrtom mjestu Europska Unija (prema podacima iz 2005. godine). EU se u svojoj direktivi u svibnju 2003. založio za promociju biogoriva, biodizela i etanola, te je programirao postupno obvezno povećanje udjela tih goriva u nacionalnoj potrošnji država članica. One do 2010. moraju osigurati 5,75 posto udjela biogoriva u cjelokupnoj potrošnji. U Europi u proizvodnji prednjače Njemačka, Francuska, Španjolska, Italija, Švedska, Češka i Austrija. Do 2010. godine Europska Unija planira proizvesti 17 milijuna tona biogoriva, no prema sadašnjim podacima proizvest će se samo 11,7 milijuna tona.

“Možemo proizvesti etanol na nevjerojatno jednostavan način”, kaže Nathanael Greene, viši istraživač pri američkom Vijeću za zaštitu prirodnih resursa. “Međutim, mnogi nas putovi mogu dovesti do budućnosti s bujnim životinjskim svijetom, ugljikom vezanim u tlu i s time povezanim blagodatima.” Ključno je, slažu se Greene i drugi, otkriti kako dobiti gorivo iz biljnog materijala koji nije hrana: kukuruzovine, trave s livada, drveća koje brzo raste, čak i od algi. Takav pristup, povezan s učinkovitijim vozilima i društvima, kaže Greene, “može naše zahtjeve za benzinom ukloniti do 2050. godine”.

Prije sto godina, prvi automobil Henryja Forda rabio je alkohol, dok je Rudolf Diesel svoj motor pokrenuo uljem od kikirikija. No obojica su uskoro otkrila da “zemno ulje”, lagano rafinirano, daje više energije po litri nego biljno gorivo, a i jeftinije je. Nafta je brzo opustjela nasade biljaka za gorivo. Samo u kriznim razdobljima – poput embarga OPEC-a 1973. – neke su se zemlje vraćale etanolu, miješajući ga s benzinom da im zalihe što dulje potraju.

Tek 2000. alkoholno se gorivo vratilo, uglavnom kao dodatak u benzinskim mješavinama koje manje zagađuju. Naftna industrija uzvratila je svojim aditivom za povećanje oktanskog broja – metiltercijarnim butil eterom (MTBE). No kako se taj aditiv – za koji se sumnja da izaziva rak – počeo pojavljivati u vodonosnicima, i neke zemlje, osobito SAD, zabranile su njegovu uporabu i vratile se etanolu. To je u posljednje vrijeme dodatno potaknula bliskoistočna kriza. Proizvođači etanola doživljavaju renesansu. No još uvijek se on mnogo češće rabi kao aditiv benzinu nego kao samostalno gorivo…

4 Comments

  1. hehe, buju se ameri vozili, ali praznog želuca…pozdraf tebi u lipu, ravnu slavoniju iz sunčanog juga

  2. Moj prijatelju nigdje više nema idile.One prave seoske idile…Neka Amera, mene više brine domaći seljak…a kako ništa nije više kao prije evo jedna crtica iz Zagorskog sela…

    Kak prebiti cucki,
    megle se vlečeju
    prek brega
    Bog zna kam.
    Stari pijanec,skoro slepi,
    v truloj kleti,
    sam, kak pes.
    Plesnivo lišće veter odnaša,
    vrapci ščokaju
    kokošji drek.
    Čoravi maček,ofucani, grdi,
    na poceku dršće,
    betežen.
    Vrag ti jebi
    takvu lepotu.

  3. „Prijateljstvo je kao staklo — kad ga jednom razbiješ, više ga nećeš sastaviti.“
    Ruska izreka

    Lijep ti vikend želim i srdačno te pozdravljam!

  4. budeš ti još ovu svoju novu građevinu u rafineriju pretvoril


Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: